O educatie incluziva si un context sigur de invatare – atribute esentiale ale unei educatii de calitate.

Cum putem promova o educatie de calitate în contextul in care, este adevarat, sistemul de invatamant din Romania ar putea fi imbunatatit (numarul copiilor in clase este mult prea mare, nu exista mult spatiu de miscare sau laboratoare moderne suficiente, iar resursele umane si materiale pun inca la incercare dascalul care doreste sa faca mai mult)?
Propunerea mea este sa facem maximum cu minimum pe care-l avem. Si la cata daruire, creativitate si sensibilitate am vazut la unele cadre didactice, sunt convinsa ca acest lucru este posibil!

Un zambet adresat copiilor atunci cand ii vedem ii poate face pe acestia sa se simta bineveniti in clasa. Mai mult de atat, cred ca nu ar trebui sa ne temem pentru pierderea autoritatii si sa ne distram sincer impreuna cu ei. Orele vesele si atractive nu exclud calitatea continutului predat sau eficienta procesului de invatare, iar relatia ce se cladeste intre copii si dascal se va consolida si va fi mai sincera.

Increderea pe care o putem acorda copiilor ne costa doar putin optimism. Vorbindu-le acestora ca si cum sunt responsabili, rezonabili si inteleg tot, proiectand asupra clasei increderea noastra in ceea ce priveste realizarile fiecarui copil pe termen lung, ii vom ajuta sa creada si ei in propriile forte. Asadar, haideti sa nu pierdem nici o ocazie de a sarbatori toate succesele lor, oricat de mici ar fi acestea!

Atunci cand ii ascultam in mod empatic pe elevi, cand suntem deschisi sa-i acceptam pe toti in egala masura si sa invatam impreuna cu ei, sa ne implicam impreuna in procesul de explorare, descoperire si reflectare, motivatia lor de a invata creste considerabil.

Cu o atitudine lipsita de critica sau ironie, limitand cald dar ferm aceleasi atitudini si la colegii lor, vom reusi sa facem din clasa un loc sigur din punct de vedere emotional, in care elevii sa nu se teama sa-si exprime opiniile sau sa faca greseli din care sa invete, sa se simta stimulati sa exploreze, sa descopere si sa creeze.

La finalul oricarei lectii, 5-10 minute de reflectie sub indrumarea cadrului didactic, le va consolida copiilor intelegerea noilor achizitii, ii va ajuta sa le lege de cunostintele vechi si sa gasesca modalitatea adecvata de a le pune in practica.

In cadrul programului „Invatand sa Traim Impreuna”, la Sol Mentis promovam invatarea incluziva, in care toti elevii participa la activitatile educative, intr-un context sigur de invatare care are urmatoarele caracteristici:
•    Elevii sunt invatati ca opinia lor este valoroasa
•    Este incurajata mai degraba cooperarea decat competitia
•    Este modelata comunicarea respectuoasa si empatia intre elevi
•    Copiii sunt motivati sa isi asume responsabilitatea pentru schimbarile pe care vor sa le vada in jur
•    Cadrul didactic isi asuma rolul unui mentor pentru copiii cu care lucreaza

Aşadar, schimbarea porneste de la un zambet cald si de la dorinta de a iesi din zona noastra de confort si a incerca o educatie altfel, o educatie cu suflet. Desi lucrurile pe care vi le propun nu sunt mari si nici macar complet noi, ele cu siguranta, vor face diferenta!

Laura Molnar, psiholog clinician specialist,
coordonator program educatie etica „Invatand sa Traim Impreuna (Learning to Live Together)