Educatia prin exemplu – despre respect

 

R E S P E

 

Cand vorbim despre cei 7 ani de acasa, despre influenta mediului in formarea caracterului, despre influenta ereditatii (a resurselor cu care ne nastem) in comportament, la ce ne referim de fapt?

Cand pretindem respect, suntem constienti ca respectul se invata prin modelare, prin exemplu? Ca nu este o gena transmisa ereditar?

Un copil nu va putea sa ”respecte” un adult, doar pentru ca i se cere sa o faca. El nu va sti ce i se cere de fapt: sa se supuna? Respectul (aprecierea fata de o alta persoana si constientizarea drepturilor si limitelor acesteia) devine o atitudine interioara, atunci cand copilul are un astfel de model in viata sa personala, pe care in timp sa il poata replica si interioriza.

In ultimii patru ani de experiente directe cu copii scolari in cadrul programelor noastre de Sprijin emotional prin Lucurul Expresiv cu Nisip (Sandork Expresiv) sau de educatie pentru sanatate relationala si sexuala, am avut ocazia de multe ori sa le cunoastem si parintii. Asfel mi-am reamintit de proverbele ”aschia nu sare departe de trunchi” sau ”ce naste din pisica soareci mananca”, pentru ca desi ivite din intelepciunea populara, aceste proberbe sunt verificate in realitate. Copiii invata si interiorizeaza modelele pe care le observa acasa, in familie.

Lipsa de respect are multe forme, unele dificil de sesizat.

Dar toate formele ei (de la prejudecati cum ar fi eu te am facut eu te omor, copilul trebuie sa stie de frica, fetele sunt mai…. decat baietii sau invers, etc) vorbesc in primul rand de educatia si situatia emotionala a adultului care se ocupa de copii.

Cand suntem copii avem putine alternative (in caz ca avem vreuna) de a ne schimba mediul. Depindem in foarte mare masura de familia si de locul in care ne-am nascut. Dar ca adulti avem mult mai multe optiuni.

Putem alege sa ne schimbam fundamental stilul de viata si destinul. Este un drum lung, dificil, costisitor. De cele mai multe ori presupune sa cerem ajutor (de la psihoterapeuti, instructori, maestri, duhovnici- -fiecare de unde simte ca ar putea primi ce are nevoie) si sa ne acordam timp pentru a repara, reconstrui, slefui si pentru a ne educa sau re-educa daca este nevoie.

Cu totii avem capacitatea de a simti cand ceva nu este cum am dori si de a decide in consecinta.

Daca simtim ca nu exista suficient respect in lume, in relatii, in relatia dintre om si lume, putem alege sa facem ceva in acest sens. Sa incepem cu noi insine. Sa ne respectam si sa respectam.

Faptul de a alege sa nu facem nimic ne incrimineaza.

Lumea nu va fi un loc mai bun, mai sigur, mai placut si mai pasnic daca altii (primarul, ong-ul, scoala, vecinul) vor face ceva in acest sens, ci daca fiecare om isi va curata si ingriji propria gospodarie in sens propriu si metaforic.

Copiii nu vor fi educati de scoala, nici de tv sau de motoare de cautare pe internet, nici de societatea civila.

In realitate, copiii sunt educati sau non-educati in familii. De aceea va invitam sa fiti schimbarea pe care doriti sa o vedeti in lume!

Mai multe despre programele pe care le desfasuram va invitam sa cititi aici.